Ny teknik til solceller

Forleden dag hørte jeg det igen: En forstokket politiker fra venstrefløjen udtalte sig negativt om anlæggelsen af motorveje i Danmark i stedet for ny teknik til solceller. I stedet for motorveje til biler skal man have folk til at køre i tog i stedet, for det betyder langt mindre forurening af luften.

Problemet er bare, at det er en næsten umulig drøm, for hvordan skal folk komme fra banegården i en mellemstor by og ud til den arbejdsplads, hvor de er ansat? Skal de cykle eller hvad? Nej, lad os beholde bilerne og bruge kræfterne på at få dem til at forurene mindre eller slet ikke.

Solceller eller jordvarme

Over hele verden arbejdes der på at finde de rette løsninger på at få bragt forureningen fra biler ned. En af de realistiske muligheder er at lade bilerne køre på el. For i dag kan man jo producere elektrisk energi uden at forurene luften, enten ved for eksempel at bruge vindmøller, jordvarme eller ved hjælp af solceller. Ifølge Bedste-varmepumpe.dk er det bestemt en god ting for miljøet.

Hvis vi en dag når dertil, er der i hvert fald ingen grund til at tvinge os til at rejse med tog. Har du ikke mod på at prøve solceller, kan du i stedet overveje jordvarme. Et jordvarmeanlæg bliver ligeledes fordret af solens stråler, og det er efterhånden blevet meget populært. Se den unikke guide om jordvarme på Bedste-varmepumpe.dk.

På Jordvarmeanlæg.dk kan du læse alt om jordvarme og jordvarmeanlæg. Her vil du også kunne se priser, og hvor stor en have der kræves. Er din have ikke stor nok, kan du også overveje lodret jordvarme. Ved lodret jordvarme (vertikal jordvarme) bores en slange ned i 160 – 180 meters dybde. Så slipper du for jordslanger i hele haven, hvilket jo er meget rart! Læs meget mere på Jordvarmeanlæg.dk.

Sidstnævnte metode har bredt sig gevaldigt i de seneste år her i Danmark, selv om vores klima naturligvis ikke er det mest ideelle til den form for energifremstilling. Mange andre steder i verden har man langt flere solskinstimer, end tilfældet er hos os. Her kan et solcelleanlæg eller et jordvarmeanlæg udnytte den gratis energi fra solens lys mere effektivt.

Men selv i vores del af verden kan det åbenbart betale sig at investere i den slags anlæg til produktion af strøm. Det hænger først og fremmest sammen med, at den strøm fra et privatejet jordvarmeanlæg, som man ikke selv bruger, sendes ud i el-nettet, hvorefter anlæggets ejer får betaling for den producerede strøm. Jeg ved, at min gamle ven Thomas overvejede det til sit firma, da han boede i Danmark. Og han undersøgte det også – men dengang var der ikke nær så gode priser på solceller.

Bilbatterier

Med hensyn til biler kunne man få den tanke, at en el-bils batteri bliver ladet op med strøm fra solpaneler, man har på taget af sit hus. Det vil selvfølgelig kræve, at bilens batteri er let at skifte, for så kan man om dagen lade et batteri op med solenergi, mens et andet batteri sidder i bilen og giver energi til den.

Når man så kommer hjem fra arbejde, kan man bytte batterierne om, så det opladede batteri sættes i bilen, så den er klar til at køre enten om aftenen eller næste dags morgen, når man skal på arbejde. For har man en el-bil, er det jo normalt, at den lades op om natten, mens man sover, men det lader sig jo ikke gøre, hvis strømmen skal hentes fra solens energi.

Men hvem ved, om udviklingen over tid kan gøre, at man opfinder en helt ny og meget mere effektiv solcelle, som kan give mange gange mere energi fra sig end dem, man kender i dag. Hvis det sker, kan man jo forestille sig, at de vandrette flader på en bil – typisk taget og motorhjelmen – udstyres med solceller, som kan give strøm nok til at drive bilen og samtidig oplade et batteri, som kan træde til, når man skal køre i de mørke timer.