Moral er godt – men…

Ekspert i søgemaskineoptimering

Dette indlæg er blevet til efter en samtale med Thomas Rosenstand, søgemaskineekspert og Google ekspert. Emnet er Googles seneste tiltag mod det, der ofte kaldes for “overoptimering”.

Hvad er overoptimering?

Overoptimering kan groft sagt være:

  1. Overdreven brug af keywords – også kaldet keyword stuffing
  2. Overdreven brug af keywords i image alt attributter
  3. Hyperoptimerede sidetitler
  4. Ekstrem linkprofil i form af for eksempel for ens ankertekster, brug af linkwheels etc.

Hvorfor er mange hjemmesider overoptimerede?

Det er der mange gode grunde til, men den væsentligste grund er faktisk Google selv. I følge Thomas Rosenstand er Google i dag en nærmest monopollignende virksomhed især i Europa, hvor de fleste søgninger sker via Google. Og derfor er det blevet faktuelt, at kun god eplaceringer i Google kan give det største salg. Sociale medier som Facebook for eksempel spiller også en rolle, men fakta er, at en hjemmeside med gode placeringer i Google på de rigtieg søgeord altid vil få mere sælgende trafik fra Google end fra noget andet medie.

Da det er hinsides enhver diskussion, at Google er relativt nem at bearbejde til at give fortrinsret til en hjemmeside ved at benytte de muligheder, deres algoritmer åbner for, er det naturligvis sket. Sådan er al marketing – også den, der foregår online. Og sagen er jo, at webmastere og søgemaskinefolk i årevis har set det dokumenteret, at netop stærke sidetitler, linkbuilding og de andre værktøjer skaber topplaceringerne.

Godt eller skidt? Det afhænger nok af øjnene, der ser. Men sagen er jo, at i langt de fleste tilfælde er der en direkte sammenhæng mellem en hjemmesides professionalisme og dens ejeres vilje til at få de gode placeringer. Og dermed kan/kunne Google med en vis sindsro stole på, at de stærkt søgemaskineoptimerede sider faktisk også var de bedste resultater at servere for de søgende.

Sådan er det satdig i en ganske vid udstrækning – men naturligvis kan det diskuteres, om en affiliateside for bilforsikringer er bedre at vise øverst end et forsikringsselskabs hjemmeside på en søgning om forsikringer. I mine øjne kan affiliatesiden sagtens være den bedste. På den er der jo typisk et overblik over mange forsikringer / forsikringsselskaber – og dermed er der tale om bedre og bredere oplysning til den søgende.

Nuvel – hjemmesider er hyper optimerede, fordi Google i handling i årevis har vist, at det er sådan, en hjemmeside bringes frem i søgeresultaterne. Og en stærk optimering i dag handler i HØJ grad også om brugervenlighed. Derfor ser jeg det som en positiv ting. Kun de mest professionelle leverandører lægger den indsats, der skal til – de andre har ikke korpus til det så at sige.

Bliver Google bedre med de nye tiltag?

Det er langt fra sikkert, at vi fremover vil se et bedre Google. I følge Google skal det nu handle om andre ting end “professionel markedsføring”. For de mere frelste er det sød musik, men jeg tror, at vi vil se mindre valide søgeresultater end tidligere, Personligt er jeg ikke interesseret i at få præsenteret søgeresultater, der er øverst, fordi en eller anden har skrevet en fantastisk historie om kaffemaskiner, som er delt på G+ og hvad ved jeg et utal af gange.

Jeg vil se den webshop, der har de bedste tilbud på kaffemaskiner, øverst i Google. Og sådan tror jeg faktisk, de fleste har det?

Lad os få lidt debat om emnet her, ikke?

[box type=”info”] Thomas Rosenstand er ekspert i søgemaskineoptimering fra firmaet Concept Interest.[/box]