Et træningsbælte kan booste din træning

Alle som træner i et fitnesscenter har sikkert set folk som anvender et træningsbælte når de træner. Men er man ny indenfor træning, så er det ikke sikkert man ved hvad et sådant træningsbælte gør godt for, og hvilke fordele og ulemper der er ved brugen af et træningsbælte. Det vil vi derfor se nærmere på i denne artikel.

Et træningsbælte har mange fordele i forhold til ens træning. Der er primært to fordele ved et træningsbælte. For det første så kan et træningsbælte være skadesforebyggende. For det andet så kan et træningsbælte hjælpe en med et løfte tungere pga. forøget stabilitet, når man bruger træningsbæltet. De 2 fordele ved træningsbælte hænger dog nøje sammen, men lad os se på de 2 fordele ved træningsbælte hver for sig.

Når man tager et træningsbælte på, så giver man sine mavemuskler noget at presse ud imod. Mange tror, at et træningsbælte skal strammes så meget ind man kan. Det er ikke korrekt brug af et træningsbælte. Et træningsbælte skal sidde tæt, men ikke moses ind i ens mavemuskler så stramt som muligt. Hvis træningsbæltet sidder for stramt, så kan mavemusklerne ikke lave det arbejde de skal, nemlig at presse ud imod bæltet, og skabe et tryk i bughulen. Der sker nemlig det, når man bruger et træningsbælte korrekt, at trykket i bughulen stiger, når mavemusklerne har noget at presse ud imod. Det giver en større stabilitet i hele ens core. Når man bruger et træningsbælte på denne måde, så har det en direkte skadesminimerende effekt. Specielt i forhold til rygskader. Det er dog vigtigt at påpege, at ens core styrke udvikler sig bedre uden træningsbælte. Det er derfor en god ide, at man laver størstedelen af sine sæt uden træningsbælte, og kun tager det på ved de helt tunge sæt. Man kunne eksempelvis anvende sit træningsbælte, når man kommer over 85 % af 1RM. Derudover skal et træningsbælte ikke bruges som et middel til at dække over en styrkesvaghed i lænd og mave.

Et træningsbælte vil også have en positiv effekt på ens styrke output. Ved korrekt brug af et træningsbælte, kan man simpelthen løfte mere end uden et træningsbælte. Det hænger meget sammen med det fænomen der er beskrevet ovenfor. Når man bruger et træningsbælte korrekt, og presser mavemusklerne ud imod bæltet under et løft, så stiger den intra-abdominale og intra-thorakale spænding. Det giver større stabilitet i hele ens torso. Når man bruger et træningsbælte på denne måde, så giver den forøgede stabilitet en bedre kraftoverførsel til stangen, hvilket betyder flere kg på toppen.

Et træningsbælte bør ikke bruges af nybegyndere inden for styrketræning. De bør fokusere på at få opbygget et solidt styrkefundament, herunder også en solid core styrke, uden et træningsbælte. Men for folk der har trænet lidt længere, er et træningsbælte et fænomenalt stykke udstyr, som kan hjælpe en til både at undgå skader, men samtidig også til at løfte mere, som i sidste ende vil føre til mere styrke og muskelmasse.